Igehirdetés Deák téren Szentháromság ünnepe utáni 6.
vasárnapon 2018.július 8-án
Alapige: 1 Sám 7,2-6
Az elveszett frigyláda fosztogatói című filmben Indiana
Jones, a kalandokat kedvelő régész egy egészen különleges kincs nyomába ered.
Ez a ritka régiség nem más, mint a zsidó nép eltűnt szövetségládája, amelyben
egykor a törvény kőtábláit tartották és az Istenjelenlétének a jelképe volt.
Nos, ez a bizonyos frigyláda többször is elveszett. Mai
igénk előzménye éppen egy olyan több éves időszak, amikor a láda nincs Izrael
birtokában, mert egy korábbi hadjárat során – a győzelem zálogaként – magukkal
vitték a filiszteusok elleni csatába, akik azonban nemcsak megverték őket, de
el is rabolták tőlük az Úr ládáját. Az 5-6.fejezetben a láda kalandos útját
követhetjük végig, és azt, hogy az ember – akár izraelita, akár filiszteus –
alapvetően egyfajta babonás félelemmel bánik a szent tárggyal.
A film angol nyelvű plakátja |
Azt is nyugodtan mondhatjuk, hogy az Isten ládája – maga a
tárgy – már-már Isten rangjára emelkedett. A teljes történet ismeretében kissé
úgy tűnik nekem, mintha az Isten szándékosan hagyta volna, hogy elveszítsék azt
a tárgyat, amivel összetévesztették illetve amihez kötötték Isten jelenlétét
(ugyanúgy, ahogyan 500 évvel később engedte lerombolni a jeruzsálemi templomot).
Már húsz év telt el úgy, hogy a szövetségláda újból a birtokukban volt, amikor
a nép elkezdett vágyakozni az Úr után. Sámuel próféta az, aki ebben a kereső
időszakban eligazítja az embereket.
Isten közelsége kettős érzést válthat ki belőlünk: egyrészt
vonzást érzünk, szeretnénk közeledni Istenhez, érezni jelenlétét, befogadni
áldásait. Másrészt viszont félelem is lehet bennünk, és ez a félelem sokszor
nehezen megmagyarázható, már-már rettegéssé is fokozódhat. Egy vallástudós
szerint ez a kettősség természetes, és abból fakad, hogy Isten egészen más,
mint mi. Ez az ő furcsasága, amit a Biblia a „szent” szóval igyekszik
kifejezni. Vágyakozunk Isten után, ugyanakkor tartunk is tőle – Izrael népének
helyzetébe mi is könnyen bele tudjuk élni magunkat.
Egészen más lapra tartoznak az idegen istenek, amelyeket
addig követtek. A Baalok és Astarték – a Szentírás nagyon sokszor így, többes
számban ír róluk, mert nem egy személyes, nagybetűs Istenről van szó, hanem a
természeti és társadalmi jelenségek – az eső, a vihar, a termékenység és a
háború – megtestesítőiről. Ezeket az istenségeket a kánaániták – és gyakran
velük együtt az izraeliták is – általában helyi változatokban tisztelték,
ilyenformán tényleg több, szigorúan helyi illetőségű istenről beszélünk.
Baal és Aséra ábrázolások Kánanánból |
Miért annyira problémás ez a bálványimádás? – kérdezhetnénk.
Mi baja van ezzel az Istennek? Miért az az első parancsolat a kőtáblán, hogy ne
legyenek más isteneid előttem?
Nos, ha azt gondoljuk, hogy a bálványimádás bűne minket nem
fenyeget, mert nem szoktunk istenszobrokat faragni vagy azok előtt leborulni,
jó protestánsokként alig van kép a templomunkban, akkor sajnos van egy rossz
hírem: egyáltalán nem szükséges a bálványimádáshoz a szó szoros értelmében vett
faragott képmás. Kálvin János azt mondja: „az emberi szív egy bálványgyártó
műhely”. Mit jelent ez? A szívünk napról napra termeli ki a legkülönbözőbb
dolgokat, amelyekhez aztán úgy ragaszkodunk, ahogyan Istenhez kéne
ragaszkodnunk. Bálvány lehet bármi és bárki, amitől vagy akitől azt várom, amit
csak Istentől várhatok. Feltétel nélküli szeretetet, csodálatos gondviselést,
minden értelmet meghaladó békességet, megbocsátást és jó lelkiismeretet, teljes
és örök életet. Bálvány lehet nyereményjáték, alkohol vagy gyógyszer, a munkám,
a családom, a politikai erők, az egyházi vezetők, és természetesen lehetnek
tárgyak és formák, amelyekhez olyan babonás hittel kötődöm, ahogyan korábban
Izrael a frigyládához. Luther azt mondja: „amitől félsz, amitől minden jót
vársz, amihez bajodban menekülsz, az a te istened”. Ezek azok a halott, néma
bálványok, amelyeket el kell távolítanunk magunktól, ahogyan Izraelnek az
istenszobrokat.
Mostanában sokat vagyok olyan helyzetben, hogy
lomtalanítanom kell. Költözések, öröklés és élethelyzetek megváltozása miatt a
szemétbe kell dobnom olyan dolgokat, amelyeket korábban valamiért megőriztem.
Idősebb testvérek bizonyára be tudnak számolni arról, hogy a kor
előrehaladtával egyre nehezebb megválni a tárgyaktól, még ha az egy látszólag
értéktelen papírfecni is – pl. mert olyan ember írása van rajta, akit
szerettünk, és aki már nincs köztünk, így érzelmileg kötődünk hozzá. De ha
őrizgetjük ezeket a régi dolgokat, akkor nem marad hely az életünkben annak az
újnak, amit Isten akar adni. Miközben mi, hamis biztonságérzetre törekedve
kapaszkodunk megszokott, megrögzött tárgyainkhoz és szokásainkhoz, Isten valódi
és gazdagító jelenlétét nem tudjuk befogadni. Isten üres kezeket tölt meg.
Időről időre el kell végeznünk egy alapos lelki
lomtalanítást is, hogy megszabaduljunk attól, ami terhel, ami gúzsba köt, ami
elrabolja az időnket és az erőnket, végül viszont nem ad cserébe semmit. Elhagyni
rossz szokásokat és felvenni újakat, amelyek már segítik Istennel a
kapcsolatot.
Hogyan lehet elvégezni egy ilyen lelki lomtalanítást? Mai
alapigénk egy lehetséges mintát mutat: Sámuel próféta segítségével
istentiszteleti keretek között vallja meg a nép a bűneit. Az egyház ezt a
mintát magáévá tette és gyakoroljuk is minden vasárnap, minden ünnepnap. A
gyónás, a bűnvallás kitűnő lehetőség a lelki szeméthegyek kitakarítására. A
történet szerint vizet öntenek ki áldozatként az Úr előtt: a vízkiöntés
szertartása nemcsak a bűnök megvallására utal, hanem a sátoros ünnepen
emlékeztetett arra, hogy Isten a nép zúgolódása, hibái és bűnei ellenére gondot
visel az övéiről. Enni és inni adott nekik a pusztai vándorlás során.
A bűnvallás azért nagyon fontos nekünk, evangélikusoknak,
azért nincs enélkül istentisztelet, mert valóban fontosnak tartjuk, hogy legyen
egy biztonságos tér és idő, ahol és amikor megszabadulhatunk a ballaszttól. Luther
azt mondja, legyen valódi a bűnvallás, ne képzelt vétkeket soroljunk fel,
ahogyan arra korábban a kötelező fülbegyónás során volt sok példa. Gondoljuk
végig Isten előtt, hogy mi az, ami tényleg elválaszt tőle és embertársainktól,
és ha ilyenre bukkanunk, azt dobjuk ki, mert minket se fog boldoggá tenni.
Készítettem a magam számára egy gyónótükröt a tízparancsolat
alapján, ami segít végiggondolni, a mindennapok során hol, hogyan, milyen
banánhéjakon csúszom el. Most felolvasom, és kérem a testvéreket, ki-ki a saját
életére gondolva hasznosítsa a maga számára ebből azt, ami éppen neki aktuális.
1.
parancsolathoz: Mihez ragaszkodom? Mi az, ami
nélkül nem tudom elképzelni az életem? Miből merítem a biztonságérzetemet? Mitől
várom a boldogságot?
2.
parancsolathoz: Hogyan használom Isten nevét?
Áldok vele vagy átkozok és fenyegetőzök? Segítségül hívom Isten nevét, ha
bajban vagyok? Őszinték az imáim? Használom-e arra Isten nevét, hogy a saját életemet
igazoljam vele? Istennek adom a dicsőséget mindenért?
3.
parancsolathoz: Milyen módon szentelem meg az
ünnepnapot? Hogyan osztom be az időmet? A hét hét napján dolgozom? Minőségi
időt töltök Istennel és a közösségemmel?
4.
parancsolathoz: Tisztelettel beszélek a
szüleimhez a jelenlétükben, és tisztelettel beszélek róluk a hátuk mögött? Tisztelettel
beszélek egyházi és világi vezetőimhez szemtől szemben, és róluk a hátuk
mögött? Gondoskodom a kiszolgáltatott, beteg felmenőimről? Elősegítem a
nemzedékek közti megbékélést és kölcsönös tiszteletet?
5.
parancsolathoz: Haragot táplálok valaki iránt? Fenntartok
és továbbgerjesztek konfliktusokat? Törekszem a kiengesztelődésre és a
megbocsátásra? Alkalmazok erőszakot szavaimban vagy tetteimben? Fenyegetőztem? Próbáltam
érzelmi zsarolással elérni, amit akarok?
6.
parancsolathoz: Hűséges és egyenes vagyok
kapcsolataimban? Tiszteletben tartom mások házassági és kapcsolati
szövetségének határait? Tiszteletben tartom saját testem határait? Házastársamat
szeretem és megbecsülöm?
7.
parancsolathoz: Tiszta kézzel bánok-e a rám
bízott pénzzel? Megelégszem-e a javaimmal? Becsületes úton jutok-e hozzá a
javaimhoz? Szolgálok-e másoknak a vagyonomból? Megkárosítok valakit
hanyagsággal vagy ártó szándékkal?
8.
parancsolathoz: Elferdítem az igazságot mások
kárára? Elhagyta-e mostanában a számat vagy a billentyűzetemet hamis vagy
ellenőrizetlen információ? Beismerem-e tévedéseimet? Használok-e
varázsszavakat, mint kérem, köszönöm, bocsánat? Amit továbbadtam, ahogyan
szóltam, az hasznos és építő volt mások számára?
9.
és 10. parancsolathoz: Irigykedem mások
tulajdonára, mások társára vagy családjára? Irigykedem mások örökségére vagy
származására? Milyen hiány van a szívemben? Isten előtt fedem-e fel a
szükségleteimet?
Bálványok helyett csak Istentől kaphatok teljességet.
Mennyire vágyom rá?
Kálvinnak nem is száz, hanem (sajnos) minimum ezer százalékban igaza van... Nem szégyellem bevallani: bőven elég, ha pl. a saját életemet is megnézem... hát igen...
VálaszTörlésA gyónótükröt utólagos engedelmével ""kölcsönvettem"", és valamennyire átalakítom majd (de tényleg csak egy kicsit, passzentossá akarom tenni a saját életemhez!), sőt, szeretném "használni" is, de úgy, hogy annak legyen majd tényleges "eredménye".
Lomtalanítás: noha egy korosztály vagyunk, de a vonatkozó sorok olvasása közben végig azt éreztem, hogy a fejembe lát - nálam is pontosan ugyanez a helyzet. Ahogyan haladok én is előre az időben, tényleg úgy lesz egyre nehezebb bizonyos tárgyaktól megválni.
De ha ezt nem tesszük meg, akkor... Igen, fent erre is van minimum kettő kitűnő gondolat, mi lesz/lehet akkor...
És ne feledkezzünk meg a lelki lomtalanításról, a bűnvallásról sem! Ezek nélkül (tartok tőle) aligha tudunk ténylegesen úgy az Úr közelében maradni, amennyire nekünk kell(ene)!