Textus:
Róm 8,12-17: 12Ezért, testvéreim, adósok vagyunk, de nem a testnek,
hogy test szerint éljünk. 13Mert ha test szerint éltek, meg
kell halnotok, de ha a Lélek által megölitek a test cselekedeteit, élni
fogtok. 14Akiket pedig Isten Lelke vezérel, azok Isten
fiai. 15Mert nem a szolgaság lelkét kaptátok, hogy ismét
féljetek, hanem a fiúság Lelkét kaptátok, aki által kiáltjuk: „Abbá,
Atyám!” 16Maga a Lélek tesz bizonyságot a mi lelkünkkel együtt
arról, hogy Isten gyermekei vagyunk. 17Ha pedig gyermekek,
akkor örökösök is: örökösei Istennek és örököstársai Krisztusnak, ha vele
együtt szenvedünk, hogy vele együtt meg is dicsőüljünk.
Kedves
Testvérek!
Mi jut
eszünkbe az örökös szóról? Amikor a szüleim meghaltak, egy kis telket hagytak
ránk egy Somogy vármegyei kis faluban. Nincs rajta ház, és az elmúlt években
több volt vele a gond mint a haszon, mégsem tudtuk testvéreimmel rászánni
magunkat– bármilyen nehéz is volt a helyzet anyagilag – hogy eladjuk, mert ez
volt az egyetlen tartós dolog, amit a szüleink ránk hagytak. Ez az egyik
formája az örökségnek. Talán többen vagyunk így, hogy ragaszkodunk ahhoz a
házhoz, darab szántóföldhöz, amit a szüleink hagytak ránk. Rájuk emlékezve, irántuk
való tiszteletből igyekszünk jó gazdái lenni az örökségnek.
A másik
formája az örökségnek az, amit a testünkben hordozunk. Amikor egy gyerek
megszületik, rögtön az apjához, az anyjához és más rokonokhoz hasonlítják:
vajon kire ütött ez a gyerek? Kire hasonlít legjobban, kinek a vonásait, haj-
és szemszínét örökölte? Mindnyájan hordozzuk ezeket az örökségeket a
testünkben, apáink, nagyapáink, dédapáink, ükapáink, szépapáink és
ősapáink, és természetesen anyáink akarva akaratlanul átörökítették ránk a
génjeik egy részét, amelyek olyan különleges egységgé álltak össze, amely
egyszeri és megismételhetetlen módon a mi személyünket eredményezte.
A
testi örökségnek azonban van egy árnyoldala is. Ezzel az
árnyoldallal mindannyian szembesülünk, amikor betegek vagyunk, amikor bántjuk
egymást, vagy amikor a temetőben szeretteink sírja mellett kell megállnunk.
Testi szüleink örökségül hagyják ránk azt, amit maguk is örököltek: a bűn, a
halál és a törvény hatalmát.
Pál
apostol mai igénkben azt mondja, hogy az a jó hír, hogy nemcsak a testi örökség
létezik. Mert nekünk nemcsak a földi, biológiai szüleink az örökhagyóink, hanem
a mennyei Atya is. Az Atya ugyanis örökbefogadott bennünket Jézus Krisztus
által, így valóságos gyermekeivé lettünk. A római jogban már létezett az
örökbefogadás intézménye, amelyet Pál apostol jól ismert, hisz maga is római
polgár volt. Az általános gyakorlat szerint 60 évesnél idősebb, gyermektelen
római polgárok fogadhattak örökbe – nem feltétlenül gyermeket, hiszen a
kritérium az volt, hogy legalább 18 évvel fiatalabb legyen az örökbe fogadott,
tehát akár felnőtt férfi is lehetett. Sőt, gyakran ez így is történt, mert a
vagyonos rómaiak olyan férfit kerestek, akire vagyonukat és házuk irányítását
bízhatták. Nem arról volt szó, hogy gyermeket akartak babusgatni, hanem az
örökség számára kerestek gazdát.
Ez az
emberi intézmény persze csak halvány árnyéka volt annak, amit Isten tett
velünk. Hiszen Isten nem volt gyermektelen, nem szenvedett hiányt semmiben a
mennyei dicsőségben, amelyben az Atya, a Fiú és Szentlélek öröktől fogva
mindörökké osztozik. Mégis megszánta teremtményét, az embert, és úgy
döntött, kiváltja a rabszolgasorból. Az egyszülött Fiú, Jézus Krisztus maga
jött el értünk a földre, maga is földi szülők kezébe adva magát. Végül
pedig átadta magát önként a halálnak a kereszten. Így fizette meg az árat, ami
által szabadokká válhattunk a bűn és halál uralma alól. Erre az emberek
között nem volt példa, hogy az Örökös, aki egyedül örökölte volna a mennyei
dicsőséget, aki egyedül uralkodott volna Isten Országában, elinduljon, hogy a
szolganépből keressen maga mellé testvéreket. Egyszülöttből így Jézus
elsőszülött lett sok testvér között (Róm 8,29).
Ahogyan
a Konfirmációi Káté egyik válaszában mondjuk: „Kicsoda Jézus Krisztus?” „Jézus
Krisztus valóságos Isten és valóságos ember. Ő az én Megváltóm, Uram és
Testvérem.” Igen, hiszen Jézus nem rabszolgákat, nem vakon engedelmeskedő
„beszélő szerszámokat” akar, hanem vele együtt érző, gondolkodó, néha
lelkesedő, néha lankadó, de a szenvedésekben és örömben is mellette kitartó
testvéreket. Olyanokat, akik már nem félelemből engedelmeskednek, nem
azért, mert tartanak a nagy és rettenetes Úr retorziójától, hanem akik a
Szentlélek erejével mondják az Atyaistennek: Abbá, Atyám!
„Abbá”,
Márk evangéliuma szerint Jézus így szólította meg az Atyát a Gecsemáné kertben.
A legnagyobb gyötrődés és halálfélelem közepette is az Atya közelségét kereste.
Mi is így szólíthatjuk Istent: Apám, Édesapám, Apukám. Örömben és
hálaadásban, szomorúságban és gyászban, félelemben és szorongattatásban mindig
velünk van a Lélek, aki ezt a szót suttogja vagy harsogja a szívünk mélyén:
Abbá.
A
Szentlélek gyakran nem látványos jelekben, vagy dicsőséget sugárzó ajándékokban
nyilvánul meg, hogy óvjon minket a beképzeltségtől, hanem halk, lágy
szellőként, megsimogat és a lelkünk mélyén tanúskodik arról, hogy valóban Isten
gyermekei vagyunk. Mert aki Jézusban mint Krisztusban hisz, aki hiszi, hogy
Ő valóban Isten Fia, annak már nincs félnivalója a haláltól. Örököseivé lettünk
Istennek és örökös társai Krisztusnak. Nem kézzel fogható ez az örökség, nem
olyan mint egy ház vagy föld vagy autó vagy értékes ékszer. Mégis a
legértékesebb, mert általa szabadokká válhatunk a bűntudattól, szégyentől,
halálfélelemtől. Még gyászunk és megemlékezésünk is reménnyel telik meg,
mert tudjuk, hogy hűséges az Isten, aki örökbe fogadta, és örökségében
részesíti az elhunytakat is, bűneik és mulasztásaik dacára. Luther Márton
így vall erről: „A fiú örökös, nem cselekedetei okán, hanem születési jogon.
Egyszerűen az örökség birtokába jut. Származása és nem cselekedetei révén válik
örökössé. Igen, ezen az úton nyerjük el az igazság, a feltámadás és az örök
élet hervadhatatlan ajándékait. Nem mint cselekvő közreműködők, hanem mint
kedvezményezettek kapjuk azokat. A Krisztusban való hit által Istennek fiai és
Istennek örökösei vagyunk. Krisztust illeti a hála mindenért.” (Luther:
Galata-kommentár, 140.o.)
Hadd
foglaljam össze mindezt kedves gyermekdalom szövegével, amelynek szövegét mint
egy imádságot gondolhatjuk végig:
Jézusról csak Róla
mondok éneket,
Ő csak Ő hordozza minden vétkemet.
Bűn szennyezte
lelkem, s ím, befogadott,
Vére által nyertem bűnbocsánatot.
Bűn, halál
bilincsét Jézus törte le,
Így lettem fogolyból Isten gyermeke.
Mint királyi
gyermek, élek föld porán,
Szép örökség vár rám: égi koronám.
Az Aranyvárosban
lesz lakóhelyem,
örök menyegzőben vendégeskedem. Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése