Igehirdetés Húsvét másnapján Mezőberény II.
kerületben Apcsel 10,34-43 alapján
Szeretett Testvérek!
Gazdag ünnep a mai. Olyan istentiszteleten
vagyunk együtt húsvéthétfőn, amelyet Isten megáldott igéje hirdetésével, az
úrvacsora közös ünneplésével és azzal is, hogy a keresztség szentségében
részesül egy fiatal testvérünk. A mi helyzetünk nagyon is emlékeztet annak a
gyülekezetnek a helyzetére, akikhez Péter apostol beszélt a mai
igeszakaszunkban. Mi is történt akkor?
A jeruzsálemi gyülekezetben elindult az
első üldöztetés Jézus tanítványai ellen. Maga Saul is, a későbbi Pál apostol
ekkor még „öldökléstől lihegve” sietett Damaszkuszba, hogy foglyul ejtse
mindazokat, akik Jézus Krisztus nevét hívják segítségül. Még csak éppen útjára
indult az evangélium Jeruzsálemből, az üldözés miatt hatalmas földrajzi
távolságokat legyűrve elterjedt Júdeán és Galileán túl Samáriában, sőt egész
Szíria provinciában. A tiltás és a büntetés ellenére az apostolok bátran
hirdették, hogy Krisztus meghalt és feltámadt, pedig az első vértanúnak,
Istvánnak már vérét ontották a Krisztus-hit miatt.
Péter apostol maga is elindul, hogy a
tengerparti városokban bátorítsa a testvéreket igehirdetéssel és csodákkal. A déli napmelegben látomást kap Istentől: egy
csúszómászókkal teli lepedő ereszkedik le az égből, és Isten megszólítja
Pétert: „öld és egyél”. Péter természetesen tiltakozik: a mózesi törvény
szerint tisztátalan, nem kóser, azaz evésre nem alkalmas állatokról van szó. A
mennyei hang azonban figyelmezteti: „Amit Isten megtisztított, azt te ne mondd
tisztátalannak.” Ugyanekkor követek érkeznek, akik az istenfélő, de pogány,
azaz nem zsidó származású katona, Kornéliusz házába invitálják Pétert. Ő
felismerve Isten kezét az eseményekben, elmegy velük, a szokásokat és
hagyományokat átlépve belép a pogány ember házába, és ott prédikálja a Jézusról
szóló örömhírt.
Ezt az igehirdetést kaptuk a mai napon
bátorításul. Péternek több prédikációját is feljegyzi az Apostolok
cselekedeteiről írott könyv, ezeknek hasonló a felépítése. Már kivehetjük
belőle a magját annak az Apostoli Hitvallásnak, amelyet a mai napig elmondunk
az istentiszteleten. A názáreti Jézus az Isten Felkentjeként, azaz Izrael várva
várt Krisztusaként járta az országot, csodákkal és jelekkel bizonyítva messiási
küldetését. Rosszakarói azonban keresztre szögezve megölték. Isten harmadnapra
feltámasztotta a halálból, s ezután megjelent több tanúnak, akik bizonyítékot
kaptak arra, hogy Ő valóban él. Isten jobbjára ült, ahonnan visszavárjuk Őt
dicsőségben, minden élő és halott bírájaként az utolsó ítéletre. Az Ő nevében
való hitben bárki elnyerheti a bűnbocsánatot.
Ugyanaz a hitvallás tehát, melyet mi is
vallunk, a hallgatóság vegyes, olyanok, akik zsidók, vagyis a hitben és az
Istennel való szövetségben nevelkedtek, és olyanok, akik életük első
igehirdetését hallják. A Szentlélek pedig leszáll a pogányokra, és Isten
dicséretére indítja azokat, akiket a zsidók tisztátalanoknak tekintettek. Ezek
után Péter apostol úgy gondolja, hogy nem tagadhatja meg tőlük a vizet, hogy
megkeresztelkedjenek. Egy nem zsidó, római katona családja is része lesz Isten
családjának, hiszen a Krisztusba vetett hit megtisztítja őket.
Mi is úgy vagyunk itt együtt, mint akkor az
a gyülekezet. A gyülekezet kemény magja, akik rendszeresen hallgatják Isten
szavát a templomban, azok, akiket ritkábban látunk, és az, akit először köszönthetünk
testvérként. Kornéliuszék házában az a kicsiny gyülekezet ma azt üzeni nekünk,
hogy ahogyan akkor befogadták egymást a testvérek, zsidók és pogányok, úgy mi
is fogadjuk be egymást a mai napon. Ne azt keressük, ami elválaszt, ne úgy
álljunk egymáshoz, mintha a másik tisztátalan volna. Vegyük észre azt a munkát,
amit Isten láthatatlanul végez az emberi szívekben. Miből gondoljuk, hogy
Istennek nincs hatalma arra, hogy megtisztítsa egy ember szívét? Miért hisszük,
hogy a Szentlélek hatalma a templomfalakon belülre korlátozódik? Hiszen olyan
sokszor, sokféleképpen szólít meg minket Isten.
Szól hozzánk a teremtett világon keresztül.
A tavasz szépségében, a természet megújulásával is hirdeti a feltámadást és az
új életet, hogy az Ő hatalma túlmutat a halálon. Szól hozzánk álmainkban,
látomásainkban, megérzéseinkben. Kinek ne lenne olyan élménye, hogy Isten
különös módon mutatott utat neki egy nehéz helyzetben? De szól az Isten az életünk
hétköznapi és rendkívüli eseményein keresztül is. Péter és Kornéliusz
találkozása nem véletlen volt, hanem az Isten tervének része, hogy megmutassa:
Krisztus megváltása túlmutat Izrael határain. Ugyanígy a mi találkozásaink, az,
hogy most éppen itt vagyunk, és nem máshol: emberek, akikkel megismerkedünk,
akikkel beszélünk; mind-mind Isten üzenetét hordozhatják.
Szól az Isten a Szentírásban is. Az
Ószövetségben prófétái által hívja népét arra, hogy keressék a kapcsolatot a Teremtő és Szabadító Istennel. És megígéri a Messiást, aki a végső bizonyíték
lesz Isten végtelen szeretetére. És végül, a legnagyobb megszólítás maga Jézus
Krisztus, Isten testet öltött Szava. A róla szóló tanúvallomások tömkelegéből
áll össze az Újszövetség, Jézusról szóló igehirdetésektől zengnek a
gyülekezetek kétezer éve. Ma már minden földrészen, minden országban, minden
népnek, kinek-kinek a maga nyelvén, a maga kultúrájában szól az örömhír.
Krisztus meghalt érted a kereszten. Krisztus feltámadásával legyőzte a halált.
Krisztus nevében bocsánatot nyerhetsz, és te is megbocsáthatsz az ellened
vétőknek, így békességet terjeszthetsz a világban.
Vajon ez a béke, ez az öröm, ez a bocsánat
a mi fülünknek már közhelyszerűen hat? Eltompult a hallásunk? Nem becsüljük már
azt a kincset, amit Jézus Krisztus személye jelent? Nem dobban már meg a
szívünk, amikor a keresztre nézünk? Nem érzünk hálát, nem leszünk izgatottak,
amikor jövünk a templomba, hogy Jézussal találkozzunk? Vajon más dolgok
fontosabbá váltak?
Testvérek, elsősorban magamtól kérdezem
ezt. Engem is megbolondít, elszédít az élet minden öröme és nehézsége. Én is
küzdök emberi korlátokkal, aggaszt a jövő, szeretném, ha az embereknek
megfelelnék, és dicsfényben fürödhetnék. Akárcsak Péter apostolt, engem is néha
fejbe kólint egy-egy váratlan találkozás, Isten különös megszólítása. Ne
akarjak ítélkezni, ne akarjam tisztátalannak kikiáltani azt, akit Jézus a saját
vérén váltott meg, akit Ő megtisztított. Akárcsak Kornéliusz, én is
összetévesztek embereket Istennel, előttük akarok leborulni, tőlük várom a
segítséget életem problémáira.
Nagyon szeretem a húsvéthétfőben azt, hogy
ez egy hétköznapra eső ünnep. A hétköznapok megszentelésére emlékeztet mindez.
Túl az ünnepnap megszentelésén, azon a kiváltságon, hogy együtt ünnepelhetjük a
vasárnapokat, Jézus feltámadására, halált legyűrő szeretetére emlékeztetve
magunkat és egymást a közösségben, mi ráadásul még a hétköznapokat is
megszentelhetjük. A gimnáziumban az az öröm- és egyben kihívás – hogy a hétfői
napokon, ami munkanap, és a magyar kultúrában talán legkevésbé kedvelt nap,
részt vehetünk áhítatokon. Ezek olyan percei a napnak, amikor Isten
észrevétlenül a saját házává teszi azt a területet, amire felületes szemlélő
talán azt mondja: „pogány ház ez, tisztátalan terület”. Ahol azonban Isten
szavát hirdetik és hallgatják, ahol az élő Istent segítségül hívják, ott a
Szentlélek is leszállhat és elvégezheti a maga munkáját, hiszen Isten kezét nem
kötik emberi szabályok.
A Léleknek erről a minden emberi képzeletet
meghaladó munkájáról tanúskodom ma, amikor a gyülekezetben egy fiatal
testvérünk keresztelőjére kerül sor. Hónapok óta készültünk erre az alkalomra,
és csodálatos volt látni az Úr kezét, ahogyan egy gyermekből felnőttet farag,
ahogyan a hitet ébreszti egy ember szívében. Rendkívül hálás vagyok ezért a
tapasztalatért, és arra kérem a gyülekezetet, fogadjuk be a legújabb
testvérünket, és ne hagyjuk abba az imádkozást a gimnazistáinkért, hiszen
hozzájuk és értük is küldött minket Jézus. Bátran lépjünk be az életükbe,
ismerjük meg őket, és szeressük úgy, hogy rajtunk keresztül megérezzék Teremtőjük végtelen szeretetét.
Végre van új bejegyzés, yeah! :)
VálaszTörlésNa de tényleg komolyra fordítva a szót: sokmindenről volt fent szó, de én bátorkodom annyiban, a magam egyszerű módján 'leegyszerűsíteni' a dolgot, hogy - hál'istennek - így is egyszerű volt az üzenetet megérteni: Jézus a saját vérén váltott meg minket, mindannyiunkat. És igen, ő Isten legnagyobb megszólítása az emberek felé.
És a végére az áhítatokról: jómagam is egyházi suliba jártam, és bár sajnos csak az én utolsó ott töltött tanévemben vezették be a hétfői reggeli áhítatot, ennyi év után azt mondom: áldott percek voltak, amikor a nagy ásítások, a hétvégi élmények mesélése közepette, vagy rögtön egy nagy témazáró dolgozat előtt a diák leült, elcsendesedett, hallgatta a sulirádióban a lelkész szavait, és szépen ráhangolódhatott az előtte álló dolgokra.
Még ha nem is Jézusra gondolt, de akkor is tudhatta, hogy az Úr ezen keresztül is megszólította őt.
/Kár, hogy nem vezették be előbb... :-( /