(Szentháromság ünnepe utáni 18. vasárnap)
Textus: 1Kor 1,4-9; Lekció: Mt 22, 34-46
„Legelső érzésem legyen ma reggel is a
hála” – énekeltük kezdő énekünkben. Nos, Pál apostolnak ez nem csupán egy
szófordulat volt: valóban hálaadással kezdi minden levelét. Azokat is,
amelyeket börtönből írt. Azokat is, amelyeket valamilyen súlyos nehézség vagy
üldöztetés közepette fogalmazott. És – mint a két Korinthusba szóló levelet –
azokat is, amelyeket valamilyen konfliktushelyzet kapcsán kellett megírnia. A
korinthusi gyülekezetről gyakran mondom, hogy kicsit olyanok mint az a bizonyos
állatorvosi ló: ami baj, bűn, probléma előfordulhatott az ókorban keresztény
közösségben, az úgy tűnik, hogy mind előfordult náluk. Mégsem kritikával,
intéssel vagy helyreigazítással kezdi az apostol, hanem hálaadással.
Pál először is azt veszi sorra, hogy mi
mindenért ad hálát Istennek a korinthusi gyülekezettel kapcsolatban. Így,
amikor rájuk gondol, tudatosítja, hogy testvéreinek ír, akikkel egy szövetség
köti össze Jézus Krisztusban. Noha a korinthusi testvéreket éppen a
pártoskodás, a „mi és ők” felosztás fekete-fehér látásmódja, a széthúzás
jellemezte. Pál hangsúlyozza, hogy nincsenek mi és ők, csak mi vagyunk
Krisztusban. Lényegtelen, hogy ki hogyan tért meg, kinek a szolgálata
nyomán, és az illető vajon mennyire apostol egy tízes skálán. Mi
mindannyian Krisztusban vagyunk testvérek, összetartozunk.
Adódik a kérdés: vajon mi, mai keresztények
tudunk-e így kezdeni egy konfliktusrendezést? Nem arra gondolok, hogy szőnyeg
alá kéne söpörnünk a problémákat, sőt, az ige arra biztat minket, hogy mondjuk
ki őszintén, ha valami baj van, de nem mindegy, hogy hogyan tesszük ezt. Tudok-e
én így nekikezdeni egy konfliktusrendezésnek, amelynek során óhatatlanul nehéz
érzések is előjönnek: Miért vagyok hálás Istennek veled kapcsolatban? Mi jót
látok benned? Mielőtt rátérnék arra, hogy mi bajom van veled, vagy mi nem tetszik
abban, amit csinálsz. Tudok-e úgy nézni a másikra, mint aki Krisztusban
van? Mármint mindkettőnket: őt is és magamat is úgy látni, ezen a
Krisztus-szemüvegen keresztül? Krisztusban lenni ugyanis azt is jelenti, hogy
megváltozik a látásunk. Mintha valóban egy szemüveget tennénk föl, egy
Krisztus-színű vagy Krisztus-mintájú szemüveget, és mindent és mindenkit ezen
keresztül nézhetünk. (Nekem nagyon rossz a szemem, én a szemüvegem nélkül
rendkívül homályosan látok, úgyhogy pontosan tudom miről beszélek.) Sőt,
Írországi Szent Patrik a reggeli imájában azt kéri Krisztustól, hogy segítsen
neki Őt (mármint Krisztust) meglátni mindenkiben, akivel aznap találkozik,
legyen az barát vagy idegen. Segítsen neki Krisztus szavát meghallani mások
ajkáról, legyen az barát vagy idegen.
A mai oltár előtti evangélium is a
segítségünkre siet: hallottuk belőle egyrészt a jól ismert kettős
szeretetparancsot: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből… és
felebarátodat mint magadat. Másrészt ezt a titokzatos részt, ahol Jézus arról
vitatkozik a farizeusokkal, hogy miképpen lehet a Krisztus egyszerre fia, azaz
utóda, leszármazottja a nagy Dávid királynak, és hogyan lehet ugyanakkor, hogy
a zsoltáros király urának is szólítja őt? Sehogy máshogy, mint hogy a
Messiásnak, a Krisztusnak egyszerre kell Istennek és embernek is lennie. Jézus
Krisztus személye az, aki 100% Isten és 100% ember. Benne a két természet
elválaszthatatlanul összetartozik, elegyedés nélkül. Tehát őbenne tudjuk
betölteni a kettős szeretetparancsolatot. Ha Jézust szeretem, akkor benne
Istent és embertársamat is szeretem. Sőt: önmagamat is szerethetem végre,
felhagyhatok az öngyűlölettel, önostorozással és önmagam szabotálásával, mert Jézus
azonosult velem is, amikor emberré lett. Felvette sorsomat, életemet és
halálomat. Szoktuk mondani Ézsaiás próféta 53. fejezete meg Keresztelő János
mondata alapján, hogy Jézus magára vette a mi bűneinket – és velük együtt
mindent, ami terhel. Ha viszont minden rosszat átvett Jézus, akkor nekem
nincs többé miért utálnom magam. Krisztusban én is szerethető vagyok, és
Isten is szerethetővé válik számomra. Nem utolsó sorban pedig szerethetővé
válik számomra az embertársam.
Pál hálát ad azért, mert a korinthusi
gyülekezet meggazdagodott kegyelmi ajándékokban – noha éppen a karizmák körüli
viták, felfuvalkodottság és méricskélések okoztak sok bajt a közösségben. Pál
hálaadása viszont egy fókuszváltást is jelent: az ajándékok helyett az
Ajándékozóra irányítják a figyelmet. Pál példát mutat abban, hogy ha
Istentől kaptunk valamit, akkor neki köszönjük meg, és ne önmagunknak
tulajdonítsuk. Így gőg és felfuvalkodottság helyett a hálás szív lesz a második
természetünk.
Az apostol felhívja a figyelmet arra is,
hogy a reménységünk Isten hűségén alapszik, nem azon, amit mi teszünk vagy nem
teszünk. 2Tim 2,11-13-ban is azt mondja: „Igaz beszéd ez: Ha vele együtt
haltunk meg, vele együtt fogunk élni is. Ha tűrünk, vele együtt fogunk
uralkodni is. Ha megtagadjuk, ő is megtagad minket. Ha hűtlenek vagyunk, ő
hű marad, mert önmagát meg nem tagadhatja.”
Mezőberényben évekkel ezelőtt a 9-es
tanítványaimmal a tékozló fiú története kapcsán felírtam a táblára egy
mondatot, és azt mondtam nekik, hogy ha az öt év hittanból csak egyetlen
mondatra fognak emlékezni, akkor ez legyen az: Istenhez bármikor haza lehet
jönni. Ő nem osztogat „atyai” pofonokat, nem tesz szemrehányást, hogy „hol
voltál eddig?”. Ahogyan Pekka Simojoki dalában, az Atyám, két kezedben címűben
énekeljük: „hűtlenségem nem hánytorgatod”. A kegyelem azt is jelenti, hogy
minden előzetes teljesítmény és érdem nélkül fogad be és halmoz el ajándékaival
a Mindenható. Hűsége pedig sziklaszilárd, és életünk minden napján vár ránk,
hogy visszatérjünk Őhozzá. Ha pedig ezt megértjük, hogy nem azon múlik az
életünk, amit mi kiizzadunk magunkból, akkor felszabadulunk arra, hogy hálás
gyermekekként éljünk: mindenért és mindenkiért hálát adjunk még mielőtt a
kritikára rátérnénk.
Imádkozzunk!
Szerető mennyei Atyánk, te Jézus
Krisztusban magadhoz öleltél minket, hogy végre megszeressük magunkat és
egymást. Hogy megszeressünk mindenekelőtt Téged, és Tebenned önmagunkat és
egymást! Kérünk, hadd vegyük észre minden nap, hogy a Te kegyelmedből élhetünk,
hogy minden jó ajándék tőled származik, és hálás szívvel éljünk! Ámen

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése