Igehirdetés Gyomán és Mezőtúron 2025.08.10-én
Lekció: Róm 8,12-17
Textus: Mt 7,15-21
Kedves testvérek!
Jézus óvatosságra int bennünket ebben az
igében. Talán nem is olyan kellemes hallgatni, mert arra figyelmeztet, hogy a
Krisztus-követés útja nem mindig teljesen sima. Óvatosságra és alapos
emberismeretre van szüksége annak, aki Jézust akarja követni. Mert lesznek
olyanok, akik csak kívülről öltik magukra a kereszténység látszatát, belsőleg
azonban nem változnak meg, eszük ágában sincs megváltozni, sőt, az erőszakos
természet bújik elő belőlük. Ezt ábrázolja Jézus a báránybőrbe bújt farkas
képével. Kívülről a szelídség, kedvesség, udvariasság, sőt akár
látszatszerénység és alázatoskodás álcája látszik, azonban ahogy telik múlik az
idő, ezekből az emberekből előbb vagy utóbb előbújik a valódi természetük. Ahogyan
a farkas sem tudja levetkőzni ragadozó voltát, ugyanúgy egy ember sem változik
meg pusztán attól, hogy felvesz bizonyos vallási szokásokat, őriz bizonyos
hagyományokat. Még az is lehet, hogy valaki akár kifejezetten hangosan
hirdeti, hogy ő aztán mindig is, meg így meg úgy hitvalló, sőt, lehet, hogy
magát tekinti igaznak, míg másokat kirekeszt. Előbb vagy utóbb azonban kibújik
a szög a zsákből. Előbb vagy utóbb kibújik a farkas a báránybőrből.
Mert az embereket ideig óráig meg lehet
téveszteni, de az Istent nem lehet becsapni. Hazudozhat az ember akár egy
életen át másoknak még önmagának is. De Istennek nem lehet hazudni. Ő átlát
rajtunk. Néha ez kicsit ijesztő is. A szívünkbe, a vesénkbe lát.
![]() |
Férjem, Varga Máté szilvafa ültetés közben |
A következő képe Jézusnak talán egy kicsit
még közelebb visz minket ehhez a problémához. A gyümölcstermő fának a képe.
Jézus azt mondja, hogy minden fa a természetének megfelelő gyümölcsöt hozza. Ha
ezt a képet a Krisztus-követésre alkalmazzuk, akkor két dolgot biztosan
állíthatunk:
1.
Ha valaki valóban hisz Krisztusban, annak az élete előbb
vagy utóbb, kisebb vagy nagyobb mértékben, de jó gyümölcsöt terem. Mit jelent
ez? Az Újszövetség számos alkalommal a gyümölcs képével ábrázolja a jó
cselekedeteket. A mai egyik útmutatói heti igénk is ez: „A világosság gyümölcse
ugyanis csupa jóság, igazság és egyenesség.” (Ef 5,8-9) Vagyis, aki hisz, az
jót cselekszik, vagy talán még pontosabb azt mondani, hogy jól cselekszik.
Vagyis: Isten akaratának megfelelő módon cselekszik. Nem a maga feje után
megy. Nem az emberek elvárásai rángatják. Nem pusztán szokásokhoz, vélt vagy
valós emberi igényekhez igazodik. Isten akaratát követi. Hogy mi az Isten
akarata az persze nem mindig ilyen egyszerű, erre még mindjárt visszatérünk.
2.
A másik dolog, amit elmondhatunk, hogy ha egyszer egy fa jó
fa lett az Isten kegyelméből, akkor nem önmagától termi a gyümölcsöt. Furcsa
lenne, ha egy szilvafa azzal hivalkodna: „Nézzétek, szilvát teremtem.” Hiszen
szilvafa. Bele van kódolva a termés. Nem kell pedáloznia érte, nem kell
erőlködnie rajta. Ugyanígy a hívő ember cselekedetei sem a maga erejéből,
hanem Istentől származnak. Ő adja nekünk a hitünket és annak gyümölcseiként a
jó cselekedeteket is, tehát nekünk nincs mivel büszkélkednünk, sem Isten, sem
önmagunk, sem mások előtt. Ha jót teszünk, az nem érdem, nem extra, hanem
abból az új természetből fakad, amelyet Isten Lelke által kapunk.
A jó fával szembeállítja Jézus a tövist és
tüskét „termő” növényeket. Ezek a növények a Bibliában gyakran az Isten
akaratával ellenkező életmódnak a jelképei. A sivatagi népek ezeket a szúrós
növényeket, amelyek termése nem volt hasznos vagy ehető, egyetlen dologra
használták: tüzelésre. Ez a kárhozatnak, a semmit érő életnek a metaforája.
Milyen érdekes, hogy Jézus szenvedéstörténetében is valamilyen szúrós, tövises
növényből készült el az a töviskorona, amelynek segítségével a katonák
kigyúnyolták Jézust. Mintha a tövisek a mi bűneinket, Isten akaratával
ellenkező tetteinket, szavainkat és gondolatainkat jelképeznék, ahogyan erre a
passiói hagyomány gyakran utal is.
No, de még mielőtt nagyon elkeserednénk, és
elkezdenénk magunkat vizsgálgatni, hogy vajon jó gyümölcsöt termünk-e,
gondoljunk vissza arra, amit Luther mond a jó cselekedetekről. A gyümölcs
képe ugyanis azt is jelenti, hogy a jó nem előzménye, hanem következménye a
hitnek. „Hitből jön a cselekedet” – énekeltük a főénekünkben. Vagyis nem az
a lényeg, hogy amit teszünk, ahogy viselkedünk, az az emberek szemében
milyennek tűnik. Gyakran szoktunk ettől félni: „Vajon mit fog ehhez szólni az
anyám/anyósom, a főnököm, a szomszédom…?” Az igazi kérdés az, hogy vajon mit
szól Jézus? Ezt fogjuk megtudni azon a bizonyos napon. Végül senki sem szólhat
hozzá az életünkhöz, csak Ő. A hívő azért nem fél, mert pontosan tudja, hogy
ugyanaz fogja megítélni, aki megmentette. Aki a vérét adta értem, az miért
ítélne el? A hívő ember életében is van botlás, van hibázás, tévedés, még
tévelygés is. A hívő embernek is lehetnek hosszabb-rövidebb szakaszok az
életében, amikor terméketlennek tűnik. De óriási különbség, hogy hogyan áll hozzá
és mit kezd a tövisekkel és a gyümölcsökkel. A tövist felajánlhatjuk
Jézusnak. Abból áll az Ő királyi koronája. Nem aranyból, nem ezüstből. Nincs
kirakva drágakövekkel. Bizony, a mi vétkeink, szégyenletes tetteink, gyűlölködő
mondataink díszítik, de Ő ezt vette magára. A díszes palástot, az aranykoronát
pedig mi kaptuk meg. A bűnös természetet igazra cseréltük. Most már
teremhetjük az igaz élet gyümölcseit, az igaz tetteket, egyenes, tiszta, józan
szavakat, bölcs és megfontolt gondolatokat, amelyek az Isten Igéjéből és
imádságból táplálkoznak.
Mert ahhoz, hogy ne csak a szánkkal
valljuk, hogy Jézus Úr, hanem engedelmeskedjünk is neki, az kell, hogy
ráhangolódjunk az Atya akaratára. Ehhez pedig imádságos lelkületre van
szükségünk. Nem könnyű imádkozni. A bencések azt mondják: „Imádkozzál és dolgozzál!”
Luther pedig így vall: „Ma sok a dolgom, ezért többet kell imádkoznom.” Az
imádság ugyanis nemcsak annyi, hogy átadunk Istennek egy kívánságlistát, hogy
mi mindent szeretnénk, az ima azt is jelenti, hogy Istent ismerjük meg egyre
mélyebben, és engedjük, hogy Ő is megismerjen minket- Engedjük, hogy
átjárjon minket az Ő természete az imádás által. Ehhez idő kell, ehhez
összeszedettség kell. Annyi minden próbál ma elvonni minket ettől. Jézustól
viszont tanulhatjuk ezt is. Neki mindig sok dolga volt, Őt mindig sokan
keresték. Ő viszont számtalanszor visszavonult, hogy imádságban együtt legyen
az Atyával. Kérjük mi is ezt a lelkületet, hogy az Atya akaratát egyre jobban
megismerhessük és felismerhessük, és át tudjuk engedni magunkat annak az igaz
természetnek, amely megtermi a jó gyümölcsöket. Olyan gyümölcsöket, amelyek
sokakat táplálnak, felüdítenek. Ámen
Isten tágas világából érkezzen hozzád ma is áldás!
Jöjjön közel hozzád a szeretet egy erőt adó mondatban, egy biztató mosolyban,
egy simogatásban, a szabadság örömében.
Maradj nyitott a csodákra minden találkozásban,
és Isten tárja ki szívedet együttérzésre és irgalomra!
A Magasságos legyen mindig melletted, formáljon téged jóságával!
Adjon neked bátorságot, fantáziát, bizalmat és reményt,
hogy ma is hálával végezd minden dolgodat!
Ámen. (Varga Gyöngyi)
Ajánlom olvasásra Fráter Erzsébet A Biblia növényei c. könyvét, melyből sok gondolatot merítettem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése